Ślub cywilny (w urzędzie) – formalności

slub-cywilny-formalnosci.png

Mieszkacie w Warszawie, jedno z Was urodziło się w Katowicach, drugie w Zabrzu, a chcecie wziąć ślub cywilny nad morzem w Trójmieście? Jak to zorganizować?

Pamiętaj, że w wielu urzędach stanu cywilnego należy najpierw zarezerwować (telefonicznie, e-mailowo lub poprzez stronę www) wizytę, aby urzędnik mógł poświęcić Wam wystarczająco dużo czasu na dopełnienie formalności. To również wygoda dla narzeczonych, którzy zamiast czekać w kolejce, stawiają się w USC o ustalonej wcześniej godzinie. Dowiedz się, jak to wygląda w wybranym przez Was punkcie i czy na pewno możecie załatwić sprawę „z ulicy”.

Dokumenty potrzebne do ślubu są ważne 6 miesięcy i muszą być wciąż aktualne w dniu ślubu, dlatego nie możecie załatwić ich szybciej niż wspomniane 6 miesięcy przed ślubem. Ale! Datę ślubu czasami (nie w każdym urzędzie) możecie zarezerwować wcześniej, warto zadzwonić i się zapytać czy jest możliwość rezerwacji daty i godziny ślubu przysłowiowym ołówkiem. Z pewnością nie warto zwlekać z rezerwacją daty i godziny ślubu, w szczególności jeżeli planujecie ślub w tzw. wysokim sezonie ślubnym (czerwiec-sierpień). 

Co zrobić jeżeli nie ma już dostępnym miejsc na waszą wybraną datę, a wy macie zorganizowane całe wesele? Poszukajcie innego USC w okolicy. Ślub możecie wziąć w dowolnym urzędzie na terenie całej Polski. 

Ślub cywilny w urzędzie możecie zawrzeć najwcześniej po miesiącu od złożenia zapewnień o nieistnieniu przeszkód do zostania małżeństwem. Po podpisaniu dokumentów np. 10 czerwca 2020, najszybszy termin ceremonii to 10 lipiec 2020. W wyjątkowych sytuacjach wnioskować można o szybsze udzielenie ślubu. Za udzielenie takiej zgody konieczne jest wniesienie opłaty skarbowej w wysokości 39 zł.

 

Co przygotować na wizytę w USC

Na spotkanie w USC potrzebne są tylko ważne dowody osobiste lub paszporty.

Za sporządzenie aktu małżeństwa musicie zapłacić 84 zł, możecie to zrobić przelewem i zabrać ze sobą potwierdzenie albo dokonać opłaty w urzędzie w dniu wizyty. Do złożenia zapewnień wymagane są odpisy aktów urodzenia, nie musisz ich przynosić, ale urzędnik może potrzebować od kilku dni do kilku tygodni na pobranie Waszych danych. Przed wizytą warto wykonać telefon i poprosić pracownika USC dopytać o tę kwestię, a kolejno umówić się na konkretny termin podpisania dokumentów, aby zaoszczędzić czas. Zaświadczenie w większości przypadków wydawane jest jednak od ręki. Podczas spotkania ustalane są również przyszłe nazwiska małżonków i ich dzieci.

Jestem pewna, że dzięki temu wpisowi formalności ślubne stały się dla Ciebie prostsze.

Ściskam,

Magda❤


Zobacz rów
nież: Jak wybrać obrączki ślubne?

Zobacz również: 10 porad przed wizytą w salonie sukien ślubnych 

 

Dołącz do mnie na Instagramie – znajdziesz tam mnóstwo inspiracji ślubnych. 

Dołącz do mnie na Facebooku – jeżeli jesteś w trakcie organizacji ślubu i szukasz wsparcia, zostań z nami na dłużej. 

 

 


Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *